AkzoNobel heeft zijn winstgevendheid flink opgekrikt, vooral dankzij kostenbesparingen en gunstige wisselkoersen.

Het bedrijfsresultaat exclusief eenmalige posten steeg met 60 procent, van 168 miljoen euro in het vierde kwartaal van 2014 tot 268 miljoen euro in het vierde kwartaal van vorig jaar. De nettowinst kwam uit op 203 miljoen euro, tegen slechts 7 miljoen euro een jaar eerder. AkzoNobel stelt een dividend voor van 1,55 euro per aandeel, een dubbeltje meer dan de uitkering over 2014. De omzet steeg met 1 procent tot een kleine 3,6 miljard euro.

De onderneming had voor heel 2015 onder meer als doelstelling het rendement op de verkopen op 9 procent te krijgen en het rendement op zijn investeringen op 14 procent. Beide doelen werden naar eigen zeggen behaald, respectievelijk rendementen an 10,6 procent en en 15 procent.

Bedrijfsresultaat

Over heel 2015 steeg het bedrijfsresultaat exclusief eenmalige posten met 36 procent tot 1,5 miljard euro. De nettowinst kwam met een toename van 79 procent op 979 miljoen euro en de omzet was met 14,9 miljard euro 4 procent hoger dan een jaar eerder.

AkzoNobel verwacht dat 2016 een ,,uitdagend'' jaar wordt, waarin de marktomstandigheden in Europa naar verwachting niet noemenswaardig zullen verbeteren. Het bedrijf verwacht vooral aanhoudende druk op het segment Bouw en Infrastructuur. In Brazilië, China en Rusland blijven de omstandigheden ,,onveranderd moeilijk". AkzoNobel heeft de afgelopen jaren sterk ingezet op met name professionele verf in opkomende economieën met de nadruk op China.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl